
Ο εικαστικός χώρος ρώ
σας προσκαλεί
στην ατομική έκθεση του
Νικόλα Κυριάκου
Memo Mare
Εγκαίνια
18 Μαρτίου στις 20:00
Διάρκεια
18 – 31 Μαρτίου 2025
ΚΛΕΙΔΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΓΙΑ «MEMO MARE»
Δεκαετίες ’60 και ‘70, Νέα Ποτίδαια, μικρό θαλασσινό προσφυγικό (1922) χωριό χτισμένο appunto πάνω σε μια μεγάλη ιστορική αρχαία πόλη. «Νησί» με απέραντες σε ανοιχτωσιά και ποικιλομορφία θάλασσες, μεγάλους ξέφραγους κήπους, ανοιχτά σπίτια κτισμένα από άχυρο και χώμα με ζωντανούς και χαμογελαστούς ανθρώπους, αυτάρκεις σε όλα τους με μέγιστη εκτίμηση στο αγαθό της ζωής (μεταπολεμικά).
Ένας επίγειος παράδεισος για κάθε όν προπάντων για μας τα παιδιά. Ώχρες, ασβέστης με λουλάκι, λου-λούδια, μυρωδικά, η οσμή της πρώτης βροχής στους χωμάτινους δρόμους, τα γυμνά πόδια πάνω στις λάσπες ένα με τη γη. Μυρωδιά από φρέσκια χλόη όταν ξαπλώναμε πάνω της παρατηρώντας χωρίς τελειωμό τις μαγικές σφουμάτινες μορφές στα σύννεφα, τις σχεδόν γεωμετρικές ανθρωπόμορφες γραμμές των πετρωμάτων, της σκουριάς, του χαλκού και του σιδήρου, τις ατέλειωτες τονικές διαβα-θμίσεις και αποχρώσεις των γήινων και των μπλε των θαλασσών και του ουρανού. Και μέσα από γη και θάλασσα να ξεπλένονται και να αναδύονται αρχαία αγάλματα και τα μάτια ορθάνοιχτα να χτυπάνε κατευθείαν στη ψυχή.
Ένας παράδεισος τεσσάρων εποχών. Όμως για εμάς τους μικρούς, στο καλοκαίρι ήταν οι θεοί. Η ανεμε-λιά, τα αυτοσχέδια παιχνίδια, το όργωμα της θάλασσας, τα μακροβούτια στο νερό αλλά και στις ψυχές, στα πρωτόγνωρα σκιρτήματα με τις νέες αφίξεις, αστικές και ευρωπαϊκές ομορφιές της παραλίας. Ένα μικρό χωριό μεταμορφωμένο σε μία πολύχρωμη και γοητευτική πόλη.
Παρόλα αυτά στον αντίποδα της ελευθερίας αυτής υπήρχε καταπίεση και συμπίεση των συναισθημάτων, από τα θρησκευτικά, εκπαιδευτικά και κοινωνικοπολιτικά πρότυπα της εποχής. Σε αντίθεση με αυτά σταθερό στήριγμα σαν παντοτινός ήλιος η αγάπη, η διαλλεκτικότητα και η διαλλακτικότητα των γονιών. Αυτή η αυθόρμητη, κατάβαθη φυσική δύναμη, η μνήμη της χαράς και της ομορφιάς, γεμίζει ανεξάντ-λητα με ήλιο και καλοκαίρι, ακόμη και στα βαθιά σκοτάδια των δύσκολων στιγμών μέχρι και σήμερα και μεταλλάσσεται συνεχώς σε πράξη έκφρασης.
Ένα μικρό εξωτερικό ή εσωτερικό ερέθισμα οδηγεί στη συνάντηση, την αναβίωση, τη ζύμωση και από εσωτερική ανάγκη αρχίζει να μορφοποιείται σε χρώματα, σχήματα, τόνους, υφές, συμπυκνωμένα, αναγκαία αφαιρετικά, ποιητικά, με την έννοια ότι η ζωγραφική τείνει προς την ποίηση, ποτέ όμως το ανάποδο. Όλη αυτή η συναισθηματική ένταση, ταυτόχρονα ισορροπείται από ανάλογες δυνάμεις της λογικής που δρουν συγχρονισμένα για να συλλάβουν, να ελέγξουν, να φιλτράρουν, να συμμετρήσουν να συνθέσουν και τελικά να εκφράσουν συγκίνηση και αλήθειες με τον πιο ελεύθερο, εικαστικό τρόπο που μόνο η ζωγραφική μπορεί.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ, Μάρτιος 2025
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Νικόλας Κυριάκου γεννήθηκε στη Ν. Ποτίδαια Χαλκιδικής όπου ζει και έχει το εργαστήριό του μέχρι και σήμερα. Αποφοίτησε με άριστα το τμήμα Ζωγραφικής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών Ρώμης από το 1977-1981.
Από το 1984 έως το 2011 δίδαξε το μάθημα του ελεύθερου σχεδίου και του χρώματος σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης. Παράλληλα έχει πραγματοποιήσει 30 ατομικές εκθέσεις -κυρίως στην Ελλάδα- και πάνω από 150 ομαδικές σε Ευρώπη και Αμερική.
Έργα του βρίσκονται σε πινακοθήκες μουσείων και ιδιωτικών συλλογών:
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, “Αβέρωφ Τοσίτσα” Μέτσοβο, “Αλέκος Κοντό-πουλος” Λαμία, Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών Θεσσαλονίκης, CEDEFOP Θεσσαλονίκης, Μουσείο των Σκοπίων Βόρεια Μακεδονία, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Θεσσαλονίκης, “Εταιρεία Τέχνης” Κιλκίς, Εταιρεία Bosh Αθήνα, Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης καθώς και σε άλλες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές.
Για τη ζωγραφική του στα πλαίσια των ατομικών εκθέσεων έχουν γράψει: Χρύσανθος Χρήστου, Ομότιμος Καθηγητής Ιστορίας Τέχνης – Ακαδημαϊκός / Dr Κονταξάκης Γιώργος, Αρχιτεκτονική ΑΠΘ και Καθηγητής της Χρωματολογίας της Α.Σ.Κ.Τ / Τσίκουτα Λίνα, Δρ Ιστορίας της Τέχνης – Επιμ. Εθνικής Πινακοθήκης / Αγγελική Σαχίνη, Ιστορικός – Κριτικός Τέχνης / Έλλη Καπλάνη Κοκκίνη, Ιστορικός της Τέχνης / Χρυσα Δραντάκη Ιστορικός Κοινωνιολόγος Τέχνης / Dora Andova, Senior Curator, Art Historian Museum of the City of Skopje / Μπουραζάνης Κωνσταντίνος, Ιστορικός Τέχνης / Εμμανουήλ Μαυρο-μάτης, Ιστορικός Τέχνης – Ομότιμος Καθηγητής του Α.Π.Θ, καθώς και άλλοι ιστορικοί τέχνης στα πλαίσια των ομαδικών εκθέσεών του.
Είναι μέλος του του Σ.Κ.Ε.Τ.Β.Ε (Σύλλογος Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδας) και τ. Πρόεδρός του, του Σ.Α.Σ.Κ.Τ.Θ (Σύλλογος Αποφοίτων Σχολής Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης) του Σ.Κ.Ε.Τ.Κ.Ε (Σύλλογος Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Κεντρικής Ελλάδας), του Ε.Ε.Τ.Ε (Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος) και ιδρυτικό μέλος και τ. Αντιπρόεδρος της Πολιτιστικής Εταιρείας Εκπαι-δευτικών Νομού Χαλκιδικής «Πλεύση».